Vakantie - Reisverslag uit Hapert, Nederland van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Hapert, Nederland van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu

Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Pleun

18 Augustus 2013 | Nederland, Hapert

De school begint weer bijna, orientation is begonnen, maar ik wilde toch nog even over mijn geweldige vakantie schrijven. Ik ben namelijk met mijn moeder en mijn broertje Sem naar Maleisië geweest. Hier hebben we voor twee weken rondgetrokken en veel mooie dingen gezien.

Voor Maleisië is het ook nog leuk geweest, ik heb veel vrienden gezien, ben naar het strand geweest, Herman uit Namibië is langsgekomen voor een paar dagen en mijn Nederlandse leraar Hans, met zijn vrouw Roos en zoontje Galen, zijn ook op bezoek geweest, dus ik heb niet stilgezeten. Maar Maleisië is natuurlijk het hoogtepunt.

We begonnen in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. We zaten in een hotel dicht bij China Town, waar je lekker kunt eten en Sem even op de markt kon afdingen. De eerste middag hebben we niet veel gedaan, we waren allemaal moe en kwamen pas later op de middag aan. De dag hierna zat echter vrij vol gepland. Het begon met een toer door de stad, eerst naar een Boeddhistische Chinese tempel en vervolgens naar een Hindoeïstische tempel. Het waren echt ontzettend mooie gebouwen. In de Boeddhistische tempel heb ik nog wierook aangestoken voor de goden. Eigenlijk is het wel bijzonder hoe iedereen gewoon binnen mag komen en mee kan doen met het geloof. Na deze tempels werd de rest van de stad aan ons laten zien, Little India, Central Market, en nog een aantal mooie gebouwen. De toer eindigde bij de Twin Towers. De Twin Towers in KL zijn de hoogste Twin Towers ter wereld en er zit een reusachtig shoppincentre in de torens. Helaas waren mijn moeder en Sem ontzettend moe, dus hadden ze hier niet veel zin in. Maar toen vonden we een heel leuk restaurantje, namelijk een sushi bar. Op een lopende band komt de sushi voorbij en je mag alles pakken of bestellen. dus hier hebben we voor minder dan 10 euro heerlijk sushi gegeten tot ons buikje rond was. Hierna zijn we naar het park gegaan en hebben we daar even lekker met onze voeten in het water gelegen, even rusten en afkoelen. 's Avonds zijn we even naar Little India gegaan om op de markt te kijken en Indisch te eten.

Donderdag was ons plan om naar de Bathu Caves te gaan, alleen hiervoor moesten we met de bus. Uiteindelijk hebben we de bus niet gevonden, maar ontdekten we wel dat we ook met de trein konden. voor minder dan een euro zijn we met z'n drieën naar de Bathu Caves afgereisd, en het was het zeker waard. Prachtig. En het was niet 1 tempel, maar tientallen rijkelijk versierde tempels sierden het landschap. Een enorme gouden Boeddha staarde je aan zodra je de trap op wilde, er was namelijk een hoge trap die beklommen moest worden voor we bij de echte Bathu Caves zouden aankomen. Het enige nadeel hier waren de apen, agressief als ze waren. Ze trokken gewoon je spullen uit je handen, letterlijk. maar als je dat eenmaal overleeft had, dan had je ook wat. De Bathu Caves is eigenlijk een mooie grot met een tempel en beelden erin. Het is zo hoog en groot, zo overweldigend. Na deze indrukken zijn de trap iets afgelopen om vervolgens bij de dark caves aan te komen, ook hier zijn we naar binnen gegaan. Zoals de naam suggereert was het hier erg donker en het stikte van de vleermuizen en kakkerlakjes (andere soort dan die wij kennen). Het was mooi, maar ik had wel meer van de dark caves verwacht en gehoopt dat we een slang zouden zien. Vervolgens zijn we afgereisd naar de watervallen, de Kanching Falls, en na een aardige klim (we wouden even een poeltje voor ons zelf) konden we daar ook lekker zwemmen. Dus dat was weer een relaxte middag. Hierna hebben we de bus terug genomen naar ons hotel, waar we ons laatste avondje in China Town doorbrachten.

De volgende dag moesten we al heel vroeg klaar staan, want de reis naar de Taman Negara begon. Met een busje werden we opgehaald en naar een ander hotel gebracht om vanaf daar weer met een busje met meerdere mensen naar de bootjes gebracht te worden. Het was een lange en hobbelige reis tot we er waren, maar ik zag het aan de kant van de weg wel steeds groener worden. Bij de bootjes moesten we nog een paar uur wachten voor we eindelijk konden instappen. Het was een reis met een smal bootje voor ongeveer 15 of 20 personen (mensen zitten 2 aan 2) en het duurde 3 uren. Het enige wat je onderweg zag was jungle, kleine strandjes en de rivier. Soms kwam je ook vissers tegen of koeien, het was echt bijzonder hoe mooi het was. Eenmaal aangekomen hadden we 's avonds meteen een night jungle walk. Dit was met een gids die ons heel veel over de dieren die we zagen kon vertellen. We hebben duizendpoten, centipedes, 2 slangen (bruine en groene), termieten, wandelende takken, een paar hertjes en een vogelspin die de Maleise Tarantula wordt genoemd, omdat hij net zo groot en net zo giftig is als de tarantula. Dit was dus zeker een geslaagde avond.

De dag erna startte met een canopy walk, dus boven de bomen lopen, en we zijn naar de top van de berg geklommen (hijg, puf, zweet). Gelukkig hadden we hierna even vrij om bij te komen, want de volgende activiteit stond alweer op het programma; naar het dorp van de Orang Aslang, om precies te zijn de Batek. Zij zijn de oorspronkelijke bewoners van de Taman Negara, en wonen hier nog steeds. Echter voordat we daar aankwamen waren we al helemaal nat gemaakt door een andere boot en de stroomversnellingen. Eerst kregen we in hun vestiging te zien hoe vuur wordt gemaakt, vervolgens hoe de pijlpunten worden gemaakt en daarna mochten we allemaal met een blaaspijp schieten op een knuffelbeer. We kregen te horen dat de Batek niet naar school gaan, maar door de toeristen zich "normaal" kleden en dat ze nu zelfs wel eens naar de winkel gaan. Wat ze nog wel doen is kamp verplaatsen, als iemand dood gaat leggen ze die persoon boven in een boom en verlaten ze hun kamp om het ergens anders weer opnieuw te bouwen, want de geest van de dode zou in het oude kampt rondspoken. Ook als het eten vanuit de jungle op is verplaatsen ze. De Batek waren allemaal erg verlegen, ze wouden liever niet echt gezien worden en sommige kinderen maakten daar een spelletje van, door zich te laten zien en dan weer te verstoppen. Eenmaal terug zijn we nog even de jungle ingelopen, maar veel meer dan vlinders en libellen zagen we niet. Die nacht was onze laatste in Taman Negara.

Zondag verlieten we de Taman Negara met hetzelfde bootje. en op het vaste land stond een huurauto op ons te wachten. Zo zijn we naar de Cameron Highlands geweest. Die dag hebben we een beetje rondgelopen in het stadje en van het uitzicht in onze hotelkamer genoten. De volgende dag hadden we namelijk een druk programma. Eerst reden we naar de Sungai Tea Palace, de mooiste theeplantage van de Cameron Highlands, Toen we eindelijk bij de fabriek aankwamen na een lange, smalle slingerweg, bleek hij dicht te zijn. We zijn daarom maar doorgereden naar het hoogste punt van de Cameron Higlands: Gunung Brinchang. Dit ging over de ergste weg die je je kunt voorstellen, heel smal, dus als er een tegenligger kwam moest je een plaats zoeken waar het iets breder was. Uiteindelijk zijn we wel veilig op de top aangekomen. Hier klommen we nog wat trappen op en gingen we een stukje door de jungle. Het uitzicht over de theevelden was inderdaad bijzonder. Uiteindelijk besloten we naar een waterval te gaan. jet was een aardig stukje rijden, maar het was 't zeker waard. Je kon er heel lekker zwemmen, het was lekker rustig en het zag er mooi uit. 's avonds, eenmaal terug gingen we bij een heel lokaal tentje iets eten, dat ging alleen niet helemaal goed. De Tom Yam was zo scherp dat mijn moeder gewoon even niet meer kon praten en Sem begon te huilen. Ook vroeg mijn moeder om orange juice, maar dan zonder ijs, ze kreeg toen opgewarmde sinaasappelsap. Sem vroeg voor lychee sap en een beker hete melk, zodat de Tom yam minder pittig zou zijn, hij kreeg echter een glas met hete melk en lychee sap met ijs, dus een vrij aparte combinatie. Dat was dus een apart diner.

Dinsdag vertrokken we naar Penang, waar we het een hele lange brug konden komen. De eerste dag hebben we even bij het zwembad gelegen en zijn we naar de nachtmarkt geweest, wat wel even relaxed was. De dag erna zijn we naar Penang National Park geweest, hier hebben we een tocht door de jungle gemaakt, en we kwamen ook echt geen mens tegen. Het was een vrij zware tocht met veel klimmen. De eindbestemming was geweldig, een prachtig wit, leeg strand met een heerlijke zee, dat konden we wel gebruiken na de tocht. Vanaf hier werden we met een bootje naar een ander strandje gebracht, waar we ook nog even konden relaxen waarna we vervolgens met een bootje weer naar de ingang van het park werden vervoerd. Onderweg zagen we meerdere adelaars rondvliegen.

Donderdag ging onze reis verder naar Langkawi, waar we met een ferry naartoe gingen. De zee was heel erg ruig en er zijn daar wel een aantal mensen ziek geworden. Langkawi is een prachtig eiland, de eerste avond zijn we gewoon even het stadje ingegaan, in de winkels gekeken en hebben we bij de hawkers wat gegeten. De dag erna hadden we ontzettend pech, want het regende. Na een tijdje gewacht te hebben zijn we uiteindelijk toch maar ergens naartoe gegaan, namelijk naar de Mangrove, waar we vooral veel krabbetjes en die visjes die op het land kunnen zagen. 's Avonds zijn we naar de markt geweest in de grootste stad van Langkawi; Kuah. Hier was een markt met eten speciaal voor de Ramadan, waar wij lekker eten hebben gekocht en op een bankje even verderop hebben opgegeten. Helaas begon het hierna weer te regenen..

Het zure was dat de dag erna geen wolkje aan de hemel te zien was, maar wij moesten verder, hoe graag we ook nog even wouden blijven. Gelukkig konden we 's ochtends nog even naar de zee, want we hadden tot 11 uur. Ook hier zagen we verrassend veel adelaars, en het bleek dat er nesten in de bomen boven ons zaten. Toch jammer at we weg moesten. Met het vliegtuig zijn we naar KL gevlogen en daar werden we opgehaald en naar Selangor gebracht. De plaats waar we verbleven was een kleine bed and breakfast, en wij waren de enige gasten. Die avond werden we met een auto van het huisje (we waren best afgelegen) naar een plek gebracht om te eten en vervolgens naar apen, die op ons kwamen zitten en handjes gaven. (wel wilde apen, maar de vriendelijke soort). Het zijn net kleine mensjes, ook hun handjes. Hierna waren de vuurvliegjes aan de beurt, met een boot werden over de rivier gevaren en om ons heen zagen we de knipperende lichtjes van de vuurvliegjes, een hele bijzondere ervaring.

De dag erna hebben we even geluierd, we hebben aan het zwembad gelegen, en onze gastvrouw kwam ons nog watermeloen sap brengen. 's Avonds vroegen we of we wat borden mochten, want we hadden nog eten. Toen kregen we ineens een hele vis, rijst en (volgens Sem) echt heerlijk vlees, zo bijzonder dat we dat allemaal kregen. Ook de dag erna bij het ontbijt kwam onze gastvrouw met allemaal eten binnen. Typisch Maleis eten en ze vroeg of wij alles wilde proeven, dus 's ochtends zaten we aan rijst, een soort kroepoek met visjes, koekjes, Sem aan het vlees en nog wat andere gerechten. Hierna vertrokken we naar KL, waar we nog even hebben gewinkeld voordat de nachttrein naar Singapore vertrok. De nachttrein was prima, Ik heb niet heel veel geslapen, maar het was wel een bed en nog best goed ook. Het was prima om daar een nachtje door te brengen.

En toen, dinsdag waren we in Singapore! Ik kon eindelijk mijn moeder en Sem mijn woonplaats laten zien. De volgorde van alles weet ik niet meer, maar ik heb ze Little India, Clarke Quay (een beetje de uitgaansplaats, en het ziet er heel mooi en vrolijk uit), Chinatown, Orchard (de grote dure winkelstraat), Arab Street (waar we Shisha hebben gerookt), Botanical Gardens (heel grote en mooie tuinen), Sentosa (Het strand waar je kunt zwemmen), Holland Village (waar wij vaak met vrienden 's avonds wat gaan drinken) en East Coast laten zien. De laatste dag zijn we naar mijn school gegaan, het was echt geweldig om ze rond te leiden en ze te laten zien waar ik woon, eet en naar school ga. Ze hebben mijn kamer gezien, de campus, de houseparents ontmoet en we hebben tegenover school wat gegeten. Na school gingen we door naar de Gardens by the Bay, waar alles altijd heel mooi verlicht is, jammer genoeg hadden we niet genoeg tijd om er echt rond te lopen. Hierna zijn we bij Marina bay Sands (de boot op die drie gebouwen) omhoog gegaan, met iemand die een pasje van het hotel had. Ik had ze zo graag Marina Bay goed willen laten zien, maar het was national day en gewoon ontzettend druk, wat heel erg jammer was. We gingen nog even wat eten en namen toen de MRT naar het vliegveld. Helaas had deze zeer voorspoedige reis, een iets minder voorspoedig einde. De datum op de vlucht was door ons verkeerd geïnterpreteerd, en onze vlucht was in plaats van vrijdag nacht, vrijdag ochtend vroeg vertrokken... Dus er was geen vlucht en geen plaats voor een paar dagen. Uiteindelijk is het toch geregeld en konden ze de ochtend erna mee, dus hebben zij op het vliegveld geslapen en ben ik naar mijn vriendinnen, die in Singapore waren (Marlou, Lisanne, Jolette en Lotte hadden samen door Maleisië getrokken). Die nacht heb ik met hen bij Sonja geslapen.

De dag erna ben ik weer naar dezelfde plekken gegaan; China Town, Little India, Clarke Quay en Orchard, alleen moest ik wat eerder weg omdat ik een meeting in het boarding house had over de orientation week. Toen ik terugkwam (na 5 bussen, yeah verdwaald) hebben we met z'n allen wat gegeten, gedronken en zijn we op stap gegaan in Avalon (een club waar ik al een aantal keer was geweest) Hier hebben we de hele nacht gefeest en een erg goede avond gehad, toch een beetje jammer dat ik de dag erna om 8 uur op moest staan.

Zondag heb ik alle nieuwe mensen in het boarding house ontvangen, gesocialized en de ice breakers voor Grade 10 en 11 georganiseerd. Ik heb een erg goede dag gehad. 's Avonds ben ik weer naar Sonja's huis gegaan en zijn we met z'n allen naar het vliegveld vertrokken. Lisanne, Marlou en Jolette gingen weer terug naar Nederland. Voor Jolette was het helemaal bijzonder, want zijn vertrok een paar dagen later voor een jaar naar Mexico, in een gastgezin, daar is ze nu ook veilig aangekomen.

Toen de vriendinnen door de gate liepen zijn Lotte en ik samen naar het boarding house vertrokken, waar de orientation verder ging, maar dat komt in mijn volgende verslag te staan.

• 18 Augustus 2013 - 08:01

Crista:

Leuk om te lezen, Pleun. En vooral leuk om ook wat foto's van jullie vakantie te zien!! Veel succes voor komend schooljaar en geniet weer met volle teugen van alles wat er dit jaar op je pad komt. Groetjes, Crista

• 18 Augustus 2013 - 15:47

Stanny En Herman:

Hoi Pleun, gelukkig hebben jullie een fijne vakantie gehad samen.
    We wensen jou heel veel succes in het laatste jaar in Singapore met je studie!
    Gelukkig kom je met de kerst weer even thuis! We missen je een beetje!!!!!
    Dikke knuffel van ons!!!!

Liefs, Herman en Stanny

• 18 Augustus 2013 - 23:13

Gea En Sem:

Lieve Pleun, het was bijzonder dat je ons rond hebt geleid in Singapore, dat we je school hebben bezocht en de house parents hebben ontmoet. We kunnen begrijpen dat jij je daar helemaal thuis voelt. Een prachtige school met fijne mensen. We zullen je missen, maar we weten dat je weer een geweldig jaar tegemoet gaat. Veel liefs.

• 26 Augustus 2013 - 18:11

Hanneke:

Lieve Pleun, wat herkenbaar als je zo schrijft over de vakantie. En heel fijn dat jullie zo'n mooie reis hebben gemaakt. Wij zijn ook heel blij om te hebben gezien hoe en waar jullie wonen en naar school gaan. Als jullie nu iets vertellen zien we de dingen voor ons. En we begrijpen dat jullie het zo naar je zin hebben! Het is een vreemd idee dat jullie nu grade 12 zijn maar we wensen je een geweldig jaar toe! Liefs, de Meijerinken.