Cultures united and peace is formed - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu Cultures united and peace is formed - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu

Cultures united and peace is formed

Blijf op de hoogte en volg Pleun

25 September 2013 | Singapore, Singapore

om kwart voor 9 word ik wakker, en ik ren naar een van de theater zalen in onze school, daar gaat mijn dag beginnen. Ik heb Bhangra repetitie van 9 tot 12. Hierna eet ik in een snel tempo mijn lunch en ren naar een van de andere theaters omdat mijn repetitie voor Koreaans Drummen hier begint. Tot 4 uur ben ik aan het rondspringen met een tweezijdige drum om me heen. Gelukkig heb ik nu 1 uurtje pauze voordat de Braziliaanse dans moet oefenen. Als het eerste gedeelte van de dans om 7 uur eindelijk onder de knie is, heb ik even tijd om avondeten te eten, voordat om 9 uur de Uruguayaan Tango begint. Om 11 uur is deze drukke dag dan toch voorbij, behalve het huiswerk dat ik nog moet maken.

Dit was afgelopen maandag, we hadden namelijk een dag vrij van school :). Om even wat toelichting te geven; UN Night is over 2.5 weken, en natuurlijk heb ik auditie gedaan voor meerdere dansen, ik had echter niet verwacht dat ik ook echt toegelaten zou worden in deze dansen. Vooral Bhangra, Korean drumming en tango was redelijk onverwacht, aangezien veel mensen voor deze dansen auditie doen. De dansen waar ik dus uiteindelijk in zit zijn: Koreaans drummen, dat is heel traditioneel Koreaans en ik loop rond met een grote tweezijdige drum waar ik ingewikkelde ritmes op speel. In deze dans ben ik ook de enige niet-Koreaan. Ook dans ik de Pakistaanse Bhangra, dit is een van de populairste dansen van de school, en vergt veel oefenen. Indonesische dans doe ik ook weer, net als vorig jaar, en ook zit ik weer in de Braziliaanse dans, maar dit jaar is die heel anders dan vorig jaar. De laatste dans die ik ga opvoeren is Uruguayaan Tango. Het feit dat ik 5 dansen doe betekent elke dag, meerdere uren per dag dans repetities en dat ik op 10 oktober, dan is UN night, 15 keer moet opreden, omdat we drie shows op een avond hebben. Het is veel werk, maar erg leuk!

Verder ben ik in de weekends nog een aantal keer naar de rooftop garden gegaan met een grote groep vrienden, en heb ik onze leraren zichzelf voor gek zien zetten (al waren er ook echt goede optredens) in staff's got talent. Iets bijzonders is dat ik een streetsleep heb gedaan om geld op te halen en bewustwording te creëren voor straatkinderen in Bombay. We hebben dus op school, op de grond geslapen, en ook al was het onder een soort tent, toen het begon te regenen, werden we helemaal nat. Toch was het een geslaagde avond, we hebben schoongemaakt, Indische spellen gespeeld en een indrukwekkende documentaire gekeken. Dat ik amber geslapen heb, was het helemaal waard.

Het weekend daarna, 13 september, zijn we het het hele boarding house naar Desaru, in Maleisië gegaan. Dit was een weekend van alleen maar relaxen, zwemmen in de zee en het zwembad, touwtrekken en een paar dans repetities, niet voor UN night, maar voor de International Evening van het boarding house. Het was echt een top weekend, en ik ben nog wat closer met een aantal grade 11s geworden.

Zoals ik al zei hadden we wel dans repetities voor de International evening, want de week na Desaru was internaional week. Met als hoogtepunt de International Evening op dinsdag. Ik danste de Peruviaanse dans, Bhangra (wel een ander niveau dan de bhangra voor UN Night), Braziliaanse dans, die was erg leuk omdat we bijvoorbeeld een menselijke fiets maakte. Ook speelde ik de traditionele panfluit van Chili. Het was een erg geslaagde avond, tussen alle UN night repetities door.

Zoals ik al verteld heb, doe ik nog steeds volleyball, en het is nog steeds leuk! We verbeteren echt als een team. En de vorige wedstrijd, mocht ik de hele wedstrijd setter zijn, wat best gaaf is.

Een van de speciaalste dingen tot nu toe is toch wel gebeurd in het weekend van 21 september. Op zaterdag hadden wij, een groepje grade 12s van onze school, east campus en school of the arts, een vredesconferentie georganiseerd. Meer dan 150 studenten van 11 tot 19 jaar uit heel Singapore, dus van veel verschillende scholen, kwamen naar onze campus om de vredesconferentie bij te wonen, aangezien het Peace Day was. Het begon met een mooie introductie waarna ik een groep studenten naar het sportveld leidde, aangezien ik samen met Lotte deze workshop had georganiseerd. We begonnen met het verhaal over de 1ste Wereld Oorlog, waar de vijanden allemaal uit de loopgraven kwamen tijdens Kerst, en met z'n allen een voetbal match speelden. Helaas duurde het maar een paar dagen tot het vechten weer begon. Gebaseerd hierop begon een voetbal wedstrijd met de nadruk op teamwork. Na dit eerlijke potje speelden we een extreem oneerlijk spel, waar niet iedereen even blij mee was. Het draaide daar om vergeving, teamwork en vooroordelen. Hierna deden wij met onze sport groep nog wat andere activiteiten als het kranten spel. Hier worden koppels gemaakt, en zij moeten elke keer de krant dubbelvouwen en een manier vinden om erop te staan met z'n tweeen. Dit moedigt vertrouwen en samenwerking aan en het laat zien dat je kunt samenwerken met iedereen ongeacht religie, ethniciteit en achtergrond. Zo deed onze laatste activiteit dat ook; De menselijke knoop, hier moet een grote groep mensen iemand in de groep een hand geven, dit vormt een knoop, en door middel van communicatie en samenwerking kan dit lukken. De feedback die we van de groep kregen was ontzettend positief, we hadden een goede evaluatie, en kregen te horen dat we de boodschap goed overbrachten. Dit was nog niet het einde van de dag, de workshops werden gevolgd door een debat over vrede in Singapore, waar er van 4 verschillende standpunten werd beargumenteerd. Na een speech van onze IFP leraar, was er tijd voor avondeten, dit werd gevolgd door Peace Concert, ik was hier de MC (presentatrice). Er werd gezongen, gedanst, gedichten voorgelezen en korte presentaties over landen in oorlog, door iemand die daar ook vandaan komt, gegeven. 's Avonds ben ik nog even uit geweest, maar ik was echt ontzettend moe, aangezien ik ook al dans repetitie had voor de vredesconferentie. Die avond ging ik zeer voldaan naar bed.

Wat nog wel een indrukwekkend moment is om over te vertellen is de gijzeling and schietpartij in Nairobi. Mijn kamergenoot komt daar namelijk vandaan, en haar moeder werkt in dat winkelcentrum, nooit slaat zee en dag werken over behalve die ene gedoemde dag. Natuurlijk is zij wel heel bang geweest, en ze heeft ook vrienden die vrienden zijn verloren. Het nieuws dat voor mij vroeger ver weg was, is nu heel dichtbij. Het ironische was dat dit gebeurde op peace day…

Het zijn dus een aantal drukke weken geweest, niet alleen met peace day, dansen en socializen, maar ook met schoolwork. Komende maandag is onze Extended Essay deadline, al het belangrijke coursework moet ingeleverd worden, en ook tests worden nog gegeven. Nog 2 en een halve week, en dan is het gelukkig even vakantie, de tickets naar Vietnam en China zijn geboekt, dus de reis daarnaartoe staat vast!

Peruvian dance:
https://www.facebook.com/photo.php?v=652624681428672&set=o.383824195060191&type=2&theater
Brazilian dance:
https://www.facebook.com/photo.php?v=678779508801485&set=vb.100000083278745&type=2&theater

  • 25 September 2013 - 13:49

    Jolette:

    Leuk verslag Pleuntje! Blijf ervan genieten daar en succes met al het dansen! Kus

  • 25 September 2013 - 13:58

    Chem Prac :P :

    Such an inspiring post ! I think I need to join UWC just to meet this girl with a sixpack ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

UWCSEA Grade 12

Mijn tweede en tevens ook laatste jaar op UWCSEA in Singapore.

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

Leren-Vakantie-Rust

16 Februari 2014

De feestmaand december

02 December 2013

Het drukke leventje

29 Oktober 2013

Vietnam en China

12 Oktober 2013

UN night
Pleun

De komende twee jaar ga ik mijn VWO in Singapore op UWCSEA (United world college of south east Asia) afmaken. Hier ga ik een blog bijhouden met al mijn belevingen!

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 878
Totaal aantal bezoekers 55268

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 04 Juni 2014

UWCSEA Grade 12

03 Augustus 2012 - 30 November -0001

UWCSEA Grade 11

Landen bezocht: