Orientation - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu Orientation - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu

Orientation

Blijf op de hoogte en volg Pleun

12 Augustus 2012 | Singapore, Singapore

De tijd vloog voorbij. Lotte en ik hadden ons afscheidsfeest, wat heel gezellig was. Ik heb lieve kaarten gekregen en tegen veel mensen gezegd: "Tot over een half jaar". Dat was best onwerkelijk. Ik heb met vriendinnen gekampeerd en ben met mijn familie naar Spanje geweest. Eenmaal teruggekomen stond alles in het teken van afscheid nemen en inpakken, ik had namelijk nog maar vier dagen voor vertrek.

Vrijdag 3 augustus was het zover, na twee uurtjes geslapen te hebben klom ik mijn bed uit om me klaar te maken om te vertrekken voor een half jaar. Voor ik naar Schiphol ging, was er eerst het afscheid van mijn vriendinnengroep. We hadden allemaal brieven voor elkaar geschreven en onze vriendinnen hadden een film met foto's voor ons gemaakt. Algauw was het tijd om te vertrekken, want ik mocht het vliegtuig niet missen.

Op Schiphol stond mij nog een verrassing te wachten, mijn buurmeisje Marijke was gekomen. Echt ontzettend lief! Mijn oma was ook gekomen, en ik had nog een uurtje om met ze te delen. Toen was het tijd om door de paspoortcontrole te gaan. Het afscheid voelde voor mij niet als afscheid, waarschijnlijk omdat ik het nog steeds niet besef.

Na een fijne vlucht van bijna 12 uur, waarin ik niet heb geslapen, landde het vliegtuig op de plek waar ik de afgelopen tijd zoveel over had verteld en gelezen: Singapore! Na nog wat moeite te hebben gehad met de douane konden lotte en ik naar de aankomsthal. Daar zochten we naar ons gastgezin, de familie Vriens. Na even zoeken vonden we ze en gingen we naar hun huis. Lotte en ik hebben hier nog even twee uur geslapen, maar niet langer, we wilden een jetlag voorkomen!

Het weekend in het gastgezin was geweldig! Mijn gastbroer, Michiel, heeft heel Singapore laten zien. Met MRT en bus. Ik heb Holland Village, Clarke Quay, Queenstown, Little India, Chinatown, Santosa (het strand) en Orchard. Zijn ouders en broer waren een geweldig gastgezin en ik heb echt genoten!

Maandag was het zover, vanaf vandaag zou ik een nieuw huis hebben. De aankomst was super, de grade 12s die meehielpen met de orientation stonden als welkomscommite klaar en brachten mijn tassen naar boven. Twee van mijn roommates waren er al. Monika (Nepal, grade 12) en Yi Sul (USA, maar half Koreaans, grade 11) . Mijn derde roommate (grade 12) was er nog niet. De hele dag heb ik nieuwe mensen ontmoet en uitgepakt. 's Avonds hadden we ice breakers, allemaal verschillende spellen als de stoelendans, big buggie, carrot and farmer. Erg gezellig was dat. Die avond sliep ik om drie uur, omdat het nog gezellig was.

Dinsdag ontmoette ik mijn buddy, een daystudent dat in mijn tutor group zit en mij op weg helpt. We zijn door de school gelopen, hebben alles gezien, hebben nog meer spellen gedaan. We hebben ook onze vakken gekozen. mijn pakket is : Biology HL(high level), Chemistry HL, Psychology HL, Math SL(standard level), Dutch SL en English A language literature SL. Dus ik doe Engels en Nederlands als moedertaal. 's Middags was de X ray om te kijken of je TBC had. Na het eten hebben we met het hele huis cake gedecoreerd naar de opdracht die je kreeg. (Er zijn twee boarding houses, Mandela house, daar zit grade 9 to grade 12, en Kurt Hahn House, mijn huis, daar zit grade 7 to grade 12.) Later kwamen beide houses nog bij elkaar. Het was erg gezellig!

Woensdag ontmoette ik mijn hele tutor group en mijn tutor, iedereen was heel aardig. We hebben elkaar leren kennen en teambuilding spelletjes gedaan. Ik heb ook deze laptop opgehaald, hij is echt geweldig! 's Middags was het bloedprikken en daarna gingen we uit eten. Ons boarding house ging naar een Italiaans restaurant in Santosa, dus op het strand. Dat was de super, ik zat bij mensen die ik nog niet heel veel had gesproken en we zijn ook het strand opgelopen. Toen we terugkwamen ben ik nog meegegaan naar het Mandela House, waar vooral grade 12ers waren en 4 grade 11ens, en daar heb ik tabou gespeeld. We stopten toen het erg rumoerig werd, want de latino's waren aan het dansen en muziek aan het maken. Gitaar spelen, zingen, kletsen, kortom gezelligheid. De Nederlandse 12 graders waren er ook nog. toen ik om twee uur naar mijn eigen huis ging, heb ik nog even geskyped wat dus veroorzaakte dat ik weer pas om drie uur in mijn bed lag.

Donderdag begon met Capture the flag, gevolgd door laptop training. Na deze "geweldige" laptop training hadden we wat vrije tijd voordat de poolparty begon. Lotte en ik kregen van Angie een doos met spullen die Wendela, onze third year, voor ons achter had gelaten. dat hebben we even verdeeld. De poolparty en BBQ waren echt relaxed. 'S avonds werd er een film gedraaid, maar sommige mensen vroegen of ik mee ging naar het Mandela House, om tabou ofzo te spelen. ik wilde meegaan, maar toen stond mijn roommate ineens op de tweede verdieping op de gang ( Ik slaap op de derde verdieping). Annika (Half Nederlands, half Noors, maar woonde in Maleisie) was aangekomen. Dus heb ik de hele tijd op mijn kamer met haar gekletst, om drie uur gingen de lichten uit. (Besef wel dat ik elke morgen om 7 uur op moest staan)

Vrijdag was een van de leukste dagen. We gingen naar De Pit. Een soort survivallen. Tonnen omhoog, naar beneden, door het water en door modder sjouwen, mental games en nog veel meer. ondanks alle krassen, blauwe plekken en sneeuwen die ik eraan over heb gehouden was het super! 's Middags was er een bus naar de Ikea, dus daar ben ik heen geweest. 's Avonds gingen we met alle grade 11s en grade 12s naar een indisch restaurant. Ik ben daarna, net als veel andere meteen terug gegaan omdat ik zo moe was. Maar ja, slapen werkt gewoon niet. Er werd een creepy film opgezet: Silence of the Lambs. Dus die heb ik met een paar mensen die durfde gekeken. Hierna moesten we naar de laundry, want we hadden onze spullen van De Pit in de was gedaan. Daar was mijn second year, Sander! ontzettend aardig. Vandaag sliep ik al om half 3.

Zaterdag was het tijd voor The Amazing Race. We werden in groepjes verdeeld en moesten naar verschillende plaatsen met MRT(metro) of bus, en daar moesten we opdrachten doen. We deden de goomba door de MRT en vielen toen allemaal (vallen in de MRT was een opdracht). In buggis maakten we een groepsfoto en vroegen we mensen in onze eigen taal welke kant we op moesten. In Arab street zijn we een Kostuum shop ingegaan, en had een van mijn groepsleden een heel verhaal verteld over dat we van een theatergroep waren en kostuums voor ons toneelstuk nodig hadden. In Little India hebben we achter mensen gedanst zonder dat ze iets doorhadden, erg leuk om te zien. Ook hebben we hier gegeten. In Esplanade hebben we een aardbeving geimiteerd en zijn we naar het hoogste legale gebouw van Singapore gegaan. naar de 70ste verdieping, de lift was er in 25 seconden. Hier hadden we prachtig uitzicht over Singpore. In de Boutanic gardens hebben we lekker gelegen, en een piramide gemaakt. In het MRT station " viel " een van de jongens " brak " zijn been en toen kwam spiderman en tilde hem over zijn schouder weg. De race was van 9 tot 4, maar wij kwamen pas om half 8 terug, toen de andere al 3 of 4 uur terug waren. Ik was heel moe, maar voor slapen was geen tijd. Met een groepje mensen, ongeveer met zijn 10en ben ik naar Holland Village gegaan om te eten, en daar zijn we tot 12 uur gebleven, op het einde zat half UWCSEA daar. We wilden de bus terug nemen, maar die reden niet meer dus hebben we een half uur gelopen en we waren net op tijd terug. Ik heb nog wat gekletst en nog even wat gegeten voor ik naar bed ging. Eindelijk vroeg slapen, dacht ik.... Ik kon niet in slaap vallen, het was half twee toen ik probeerde te slapen en 3 uur toen ik nog steeds niet sliep...

Vandaag kon ik uitslapen! Maar wat heb ik weer: Ik word om half 8 wakker en kan niet meer slapen..... Ach ja, daar zal ik aan moeten wennen. Er staat niet zo veel op het programma, brunch, shoppen, spot orientation en vrije tijd! Morgen begint school, waar ik toch zenuwachtig voor begin te worden. Het is blijkbaar heel moeilijk en heel erg veel werk.. de grade 12s hadden deze zomervakantie veel huiswerk, sommige zaten elke dag aan hun huiswerk. Ze moeten hun extended Essay inleveren (vergelijkbaar met profielwerkstuk) en hebben deze week al meerde tests... Ben benieuwd hoe het gaat worden.

  • 12 Augustus 2012 - 09:48

    Rob Van Loef:

    Hoi Pleun

    Hardstikke leuk om te lezen hoe het je vergaan is sinds de laatste pianoles. Het lijkt me overweldigend wat je daar allemaal meemaakt. Gelukkig weer in een passende omgeving wat slapen betreft.
    Als ik lees hoeveel mensen je ontmoet en hoeveel plezier dat geeft dan moet het nog wel eens goedkomen met de mensheid.

    Het ga je goed
    Rob

  • 12 Augustus 2012 - 13:52

    Lenne:

    Wat prachtig om te lezen meid! Fijn dat je het naar je zin hebt!
    Heel veel plezier & alle goeds voor de komende tijd,
    Liefs, Lenne

  • 12 Augustus 2012 - 16:59

    Marloes:

    Hoi Pleun ik wens je heel veel plezier morgen op school

  • 12 Augustus 2012 - 20:20

    Charlotte:

    Super gaaf!!
    We moeten echt snel skypen lieverd!
    Laat me weten wanneer je een keertje een gaatje hebt in je drukke schema!
    Succes op school morgen <3

  • 13 Augustus 2012 - 01:01

    Iris:

    super pleun, dat het allemaal zo gaaf is, veel succes morgen op school! xxx

  • 13 Augustus 2012 - 01:22

    Senya Grondhuis:

    Hoi Pleun, wat een geweldige ervaring en leuk is het om je verslag te lezen. Lieve groeten van ons uit Portugal, tot het volgende verslag!

  • 14 Augustus 2012 - 12:06

    Sem:

    jaloers :)

  • 14 Augustus 2012 - 20:24

    Herman En Stanny:

    Jeetje, Pleun, wat een geweldige ervaringen! Ik zou het niet kunnen overleven met zo weinig slaap...;))
    Ben benieuwd hoe het daar op school aan toe gaat! We lezen of horen het wel! Herman probeert skype te installeren op onze tablet! Komt goed!
    Lieve meid, geniet er maar lekker van!
    Hartelijke groetjes van Herman en Stanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

De komende twee jaar ga ik mijn VWO in Singapore op UWCSEA (United world college of south east Asia) afmaken. Hier ga ik een blog bijhouden met al mijn belevingen!

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 55256

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 04 Juni 2014

UWCSEA Grade 12

03 Augustus 2012 - 30 November -0001

UWCSEA Grade 11

Landen bezocht: