gasten en een geweldige International Evening - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu gasten en een geweldige International Evening - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu

gasten en een geweldige International Evening

Blijf op de hoogte en volg Pleun

17 Maart 2013 | Singapore, Singapore

En het was weer eens tijd voor een nieuw verslagje, want na Java heb ik natuurlijk niet stil gezeten. 4 drukke weken zijn voorbij gegaan in een razend tempo, de tijd vliegt hier voorbij. Het lijkt pas vorige maand dat ik hier aankwam, maar op hetzelfde moment voelt het alsof ik mijn vrienden hier al jaren ken. Ik heb dit al eerder in mijn blog gezegd, het is een achtbaan waar ik in zit; het gaat enorm snel en tijdens de rit gebeuren er vele speciale en onvergetelijke dingen. Bijzonder kan ik het wel noemen.

De eerste week na de vakantie was ik een beetje nostalgisch naar Java, maar ik wende na een paar dagen weer aan het "gewone" leventje. Er gebeurde niet heel veel bijzonders deze eerste week, al ben ik wel met hockey en floorbal (waar ik nu een van de captains ben) gestart, aangezien basketbal afgelopen is en ik toch wel iets aan sport wil doen. voor IFP hebben we ondertussen sessies met East campus en Dover campus samen, waar we nu daadwerkelijk de conferentie in Timor Leste beginnen te plannen. Bijna elke zaterdag is er nu een sessie en natuurlijk ook nog steeds op dinsdag.

Gelukkig hadden we al snel een reünie met iedereen van de Javareis (ergens anders dan in de Nederlandse klas) We zijn bij Hans gaan eten met de 5 leerlingen en Sonja. Hans zijn vrouw kookte een heerlijke vegetarische maaltijd voor ons, en we hadden een super avond!

Een heel bijzondere gebeurtenis was wel dat Shelby Davis en zijn vrouw op bezoek kwamen. Shelby Davis is een meneer die al zijn geld uitgeeft aan beurzen voor UWC studenten die in Amerika gaan studeren, zodat iedereen een kans heeft om daar te studeren. Miljoenen, misschien zelfs miljarden geeft hij hier aan uit. Dit was de dag dat we met ongeveer 10 mensen de International mother tongue day hadden georganiseerd. Er was een graffiti muur, kraampjes met taal lessen. Zelf hadden we een rap geschreven, en er waren verscheidene andere activiteiten te doen. Ik, de andere scholars en een paar day students hadden de eer om met hem te praten. Eerst vrij algemeen, vraag en antwoord, maar toen dat voorbij was ging de helft van de aanwezigen al weg en stonden we gewoon in een kringetje met hem te praten, bijzonder.

Behalve Davis hebben we nog een andere bekende gast gehad: Dimitri Verhulst. Voor degene die hem niet kennen, hij is een heel bekende Vlaamse schrijver van onder andere "De Helaasheid der Dingen". Hij heeft 2 lessen aan ons les gegeven in hoe je een goed boek schrijft en we hebben hem vragen mogen stellen. op donderdag 7 maart, interviewde Hans Dimitri in de Hollandse club, waar wij allemaal natuurlijk ook aanwezig waren. Hierna heben we de film van de Helaasheid der Dingen gekeken.

Verder heb ik deze afgelopen weken veel met mijn Global concerns gewerkt. Ten eerste was er 23 februari een community fair, hier komen ouders en leraren naartoe en verkopen de GCs hun souvenirs of eten. Dit koste natuurlijk veel voorbereiding, maar het resultaat was goed. Een van mijn GCs, die kinderen met agent orange in Vietnam steunt, had het spel: Shave the balloons"bedacht. Kinderen mochten dus een ballon met scheerschuim scheren, het werd een rotzooitje, maar was zeer geslaagd. Met mijn andere GCs, Casa da Amizade (steunt wezen in Brazilië) en Villa Martha (steunt wezen in Peru) hadden we ook een paar spelletjes, "Feet the teachers" (foto's van leraren met hun mond open, waar kinderen ballen ik konden gooien) en blikgooien. Het leukste was wel het huwelijk. We hebben 30 mensen getrouwd, met een priester, stropdas, certificaat en ze kregen een foto van de polaroid camera. Verder hebben we nog een Latino party met de twee latino GCs georganiseerd, wat erg leuk was. Ook heb ik nog met Peace for the kids chocolaatjes bezorgd in de school, dus iemand kon voor een vriend chocolaatjes kopen die wij bezorgden.

Ook heb ik, naast de latino party nog een paar andere feestjes gehad. Zo ben ik naar Michiels feest geweest (een Nederlandse jongen in grade 12, die in het eerste weekend het gastgezin van Lotte en mij was). Na een heerlijk diner zijn we op stap geweest in Singapore in een heel leuke club, waarna ik met 7 andere boarder ben blijven slapen bij Michiel thuis. De dag erna had ik een ander feestje, maar dit feestje was gewoon thuis. Verder ben ik nog een aantal keer naar Holland Village geweest.

Ik heb weer wat van het talent van deze school gezien de afgelopen weken. Zo ben ik naar Lotte's toneelstuk gaan kijken over de tweede wereldoorlog. De week daarna ben ik naar OPUS geweest, dit is een enorm muzikaal gebeuren dat zelfs buiten school wordt gehouden. Er zijn orkesten, symfonieën, zangers, slagwerk etc. Met verbazing heb ik gekeken naar het talent wat daar op het podium te zien was. En in diezelfde week ben ik naar de Dance show gaan kijken, en weer kon ik niet geloven dat dit gewoon onze school was. Ik ben er zeker van dat sommigen best professioneel danser zouden kunnen worden. Het afgelopen weekend was de rockshow, waar ik helaas niet heen ben gegaan, maar ik hoorde dat het erg goed was.

Het grootste spektakel deze week was toch wel International Evening van Azië. Deze vond plaats op 14 maart en was geweldig. Veel rehearsals, maar dat was het helemaal waard. Voor mij begon de avond met de Timorese dance, een schattige dans. Vervolgens kleedde ik me vliegensvlug om voor de Korean drumming waar ik, als enige niet-Koreaan aan meedeed. De finale was natuurlijk Bhangra, de heel beroemde Indische dans, waar ik natuurlijk ook aan meedeed. Het was een groot spektakel, en helaas de laatste international evening van het jaar.

Over een week zit ik in Cambodja, voor mijn project week. Hier ga ik met Cesar (Guatamala), Nina (Maleisië), Eyner (Peru) en Chae Hyun (Singapore) met straatkinderen werken. We gaan activiteiten met ze doen, ze les geven. Verder gaan we natuurlijk de tempels bezoeken, en de Killing Fields. Als voorbereiding heb ik hiervoor een EHBO cursus gehad, waar ik nu een 3 jarig certificaat voor ga krijgen.

Dus nog even 1 weekje school en dan is het het einde van Term 2.
Liefs

International evening:
Bhangra:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151785677103275&set=t.100000992243428&type=3&theater
Korean drumming
http://www.facebook.com/photo.php?v=10200573097911910&set=t.100000992243428&type=3&theater
Filmpje voor Casa da Amizade
http://www.facebook.com/photo.php?v=439638712782324&set=t.100000992243428&type=3&theater
Opus
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xFQkCllsJLE
International mother tongue day, rap
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eX9OV4hBKLE

  • 17 Maart 2013 - 16:18

    Thea:

    Hoi Pleun, je hebt er maar druk mee zoals ik heb gelezen maar wel leuk. Heb je het nog naar je zin? Ik ben benieuwd hoe je de killing fields ervaart, lijkt me heel indrukwekkend. We zijn op dit moment bij je ouders op koffiebezoek. Gaan zo weer richting Bleiswijk. Heel veel plezier en groetjes van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

De komende twee jaar ga ik mijn VWO in Singapore op UWCSEA (United world college of south east Asia) afmaken. Hier ga ik een blog bijhouden met al mijn belevingen!

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 1017
Totaal aantal bezoekers 55258

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 04 Juni 2014

UWCSEA Grade 12

03 Augustus 2012 - 30 November -0001

UWCSEA Grade 11

Landen bezocht: