Zwarte Piet - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu Zwarte Piet - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu

Zwarte Piet

Blijf op de hoogte en volg Pleun

02 December 2012 | Singapore, Singapore

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb, maar er is wel heel veel gebeurd. Ik zal even kort per week het belangrijkste vertellen.

Nadat we terug waren gekomen uit India hebben we het nog heel gezellig gehad met iedereen die in het huis was. Dat waren niet heel veel mensen, dus het voelde echt alsof het huis van ons was :). Op maandag 29 oktober begon de school weer en rond die tijd ook de dance rehearsals, want er zou alweer bijna een international evening komen. Dit keer de international evening van Latin America en Africa en natuurlijk was ik weer in vrij veel dansen, waarvoor we allemaal dance practices hadden. Op die dinsdag hadden we IFP op east campus, een vredespromoter kwam praten en het was erg interessant. Woensdag was er een Halloween dinner, het beste sodexo eten dat ik tot nu toe heb gehad!! Het was super lekker. En aangezien het Halloween was had ik die vrijdag een feestje van Sebastiaan, een Nederlandse jongen die op East campus zit, dat was erg gezellig. In het weekend hadden we nog een keer IFP ('s ochetends vroeg) deze keer was er een andere spreken. Ook ben ik die avond naar HV geweest.

De maandag hierna had ik basketbal try outs, om in een van de basketbal teams te komen. Nu zit ik in het C team, en we spelen 2de divisie tegen allemaal A teams. In mijn team ben ik de enige onervaren, maar dat geeft mij wel de kans om veel te leren. Die donderdag (8 november) was er een house concert. Dit is een concert van het boarding house waar iedereen aan mee kan doen. Zelf deed ik niet mee, maar ik ben natuurlijk wel gaan kijken!! Vrijdag was een super leuke dag. Samen met Avantika, Amirah, Klara en Lotte ben ik naar Skyfall geweest, wat echt een super film is.
Het weekend was ook weer vol gepland. Een meisje uit mijn grade, Hannah, had een BBQ georganiseerd voor alle grade 11 scholars, Het was erg gezellig, en ik denk dat we als grade 11 scholars ook wat closer zijn geworden. Zondag kregen Lotte en ik instructies oor het zwarte piet zijn, want de week daarna zouden we aankomen in SIngapore :)

Maandag 12 november was ik na school van 3.15 tot 8.30 op east campus voor the ranking tournament. We hebben tegen verschillende scholen gespeeld om te kijken in welke divisie we terecht zouden komen. 3 van de 4 hadden we gewonnen, wat best wel goed is. Die avond ben ik met een groepje naar de Roof garden geweest, want we hadden extended curfew, omdat we vrij waren de dag erna.
Dinsdag was een heel bijzondere dag, het was namelijk Diwali. Mijn huis was ontzettend mooi versierd, met vele kaarsjes. Een paar Indiërs hadden twee dagen lang allemaal Indisch eten klaargemaakt. Ook was er moet poeder op de stoep getekend en hebben we Bhangra geleerd. Op de foto's zul je dat wel zien. Ook was er al een tech rehearsal voor International evening.
Woensdag was er twee keer een generale repetitie voor de International Evening die op donderdag plaatsvond. Ik was dus de hele dag in de theaterzaal.
Donderdag was het dan zover, International Evening! De dansen die ik deze avond gedanst heb zijn: Chilian, Jamaican, Peruvian, Cameroonian, Senegalese, Guatemalan, Uruguayan en Brazilian. Dit betekende heel erg snel omkleden! Het was weer super leuk en gezellig en na deze avond hadden we weer heerlijk eten.
De vrijdag daarna hebben Lotten en ik op de Hollandse Club (mijn eerste keer dat ik daar was) een doorloop gehad met de andere pieten (8 andere Nederlanders van onze leeftijd) van het toneelstuk dat we als piet gaan opvoeren, want de dag erna was het al zover, en zouden we aankomen met Sinterklaas.

'S ochtend om 5 uur ging mijn wekker af die zaterdag, we moesten al om 6 uur op de Hollandse school zijn, voor schmink, ontbijt, kleding etc. om 9 uur gingen we op weg naar de boot. Als pieten mochten we alles doen, ik stond op de reling van het kleine bootje, andere pieten stonden op het dak , en sommige stonden gewoon op het dek te dansen. alle 500 Nederlandse kinderen en hun ouders stonden enthousiast te zingen en zwaaien toen wij aankwamen. Het was heel bijzonder om als ware held te worden ontvangen, en om te zien hoe blij de kindjes zijn als ze je een high five mogen geven en natuurlijk wilde iedereen ook pepernoten. Na even op de kade te zijn geweest gingen we in een bus naar de Hollandse club. Het was erg grappig om vanuit de bus naar alle Singaporese te zwaaien en hun gezichtsuitdrukking te zien, want ja, hoe vaak zien zij nou een zwart geschminkt persoon met een pruik op en rara kleren aan? Op de Hollandse club kregen we lunch: Bitterballen, Friet en samosa's. Op de club deden we het toneelstuk en dat werd gevolgd door vele foto's met schattige kindjes. We verlieten hierna de Hollandse club weer om naar de Nederlandse school terug te gaan, en toen kregen Lotte en ik een idee wat ook nog uitgevoerd werd. We gingen met alle pieten en Sinterklaas naar het boarding house om onze huisgenoten te laten zien wat deze Nederlandse traditie was, het was geweldig om hun reacties te zien. Ze waren zo verbaasd en geïntimideerd door Sinterklaas. Ook strooiden we snoepgoed door het huis ( waar we later, toen we het opruimden wel een beetje spijt van hadden). Na te hebben gedoucht, nog wat eten te hebben gehad en doei te hebben gezegd gingen we terug naar het boarding house, waar ik die avond naar Safar ben gaan kijken (Indische dansen met Indisch eten). Weer erg leuk. Hierna ben ik nog naar HV geweest, en toen was ik echt helemaal kapot, het was een lange maar heel leuke dag geweest.

De week erna had ik twee wedstrijden, 1 op maandag 19 november en een op de woensdag daarna. De eerste was tegen de German school, en die wedstrijd hebben we gewonnen :). De andere wedstrijd tegen de Japanese school hadden we verloren, maar we hadden wel heel erg goed gespeeld. Tijdens de ranking hadden we ook van hen verloren, maar met een veel groter verschil. Diezelfde woensdag hebben Lotte en ik een taart gebakken voor Angie's verjaardag, wat een succes is geworden. De volgende dag was er een grote verrassing, het National Committee had ons Sinterklaas eten gestuurd!! Echt super lekker!! Het was ook Thanksgiving, dus er was weer een sodexo surprise, speciaal voor Thanksgiving. Die vrijdag ben ik met Felipe in de regen gaan lopen en door plassen, we kwamen kletsnat terug haha!
Zaterdag was er een parentsfair, 's ochtends vroeg om 8 uur rolden we nog wat brigadeiros. Ik stond op de fair voor IFP, twee van mijn GCs en de UWC foundation. Die avond hadden de twee Amerikaanse scholars, Mikayla en Yi Sul (Mijn kamergenoot) een Thanksgiving dinner gemaakt, was erg lekker :)

En nu komen we alweer in deze week, natuurlijk heb ik als elke week maandag en woensdag basketbal training, dinsdag IFP, woensdag latino dance, donderdag service, maandag, dinsdag en vrijdag een GC en donderdag psychsoc. Toch zijn er ook deze week weer wat speciale dingen gebeurd! Zo hebben we woensdag voor het eerst aflaforeans gemaakt, dit zijn latin Amerikaanse koekjes, voor mijn GC Villa Martha. Donderdag ben ik naar het ziekenhuis geweest om een Xray van mijn rechter scheen te laten maken, omdat die al 5 weken pijn doet, er was niks te zien dus deze week moet ik terug voor een andere scan. Vrijdag zijn we begonnen met het filmen van de lipdub. Lipdub is eigenlijk gewoon dansen en playbacken en de school laten zien. Ik zit in het organisatie team met een paar andere boarders en die vrijdag hebben we Grade 3 gefilmd. De super schattige kindjes waren enthousiast en stonden leuk te dansen, terwijl ze niet eens muziek konden horen. Het was deze vrijdag mofti dag, dat betekent dat we een bepaalde kleur aan moeten die gerelateerd is met een doel en daar moeten dan iedereen twee dollar voor doneren. Het was deze keer Pink ribbon, dus voor Aids, ik had dus een rode broek aan.

Zaterdag was een erg leuke dag, Lotte en ik gingen met z'n tweeën als zwarte piet naar een gezin, om de kindjes cadeautjes te brengen en gezellig te doen! Er waren 6 kinderen die wij cadeautjes mochten brengen. We konden ons omkleden en klaarmaken in het huis van de buren, terwijl die weg waren. De meeste kindjes waren heel blij dat we gekomen waren alhoewel er ook 2 bang voor ons waren.

Vandaag is het zondag, het is een vrij rustige dag geweest, beetje You Tube filmpjes gekeken enzo tot 4 uur. Om 4 uur hebben we de schoenen die we in hebben gezameld voor mijn GC Casa da Amizade gesorteerd, en het waren enorm veel. Ik kom nu net terug van de ijsbar. We hadden zo'n 25 bakken Ben & Jerry's en heel veel dipping. Dus we konden zoveel ijs eten als we wilden! Ook hebben we allemaal onze eigen mok gekregen die we mochten decoreren :). Nu ga ik denk ik maar even huiswerk maken, want morgen begint de een na laatste week school!

Liefs
Pleun



  • 02 December 2012 - 21:31

    Sem:

    Pleun fijn dat ik jou over twee weken weer zie. De foto van de vele schoenen vond ik heel leuk. Sem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

De komende twee jaar ga ik mijn VWO in Singapore op UWCSEA (United world college of south east Asia) afmaken. Hier ga ik een blog bijhouden met al mijn belevingen!

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 872
Totaal aantal bezoekers 55320

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 04 Juni 2014

UWCSEA Grade 12

03 Augustus 2012 - 30 November -0001

UWCSEA Grade 11

Landen bezocht: