Pluk de dag - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu Pluk de dag - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pleun Terpstra - WaarBenJij.nu

Pluk de dag

Blijf op de hoogte en volg Pleun

02 Februari 2013 | Singapore, Singapore

En er zijn weer drie drukke weken voorbij gegaan sinds mijn laatste woord, en ja, het woord drukke verraad al dat er veel is gebeurd. Zoals ik al zei was het van 15 januari tot 18 januari TOK mini week. Ik zal eerst maar even vertellen wat TOK is.

TOK staat voor Theory of Knowledge en dit is een verplicht vak voor IB. Ik kan het denk ik wel beschrijven als een extreme vorm van filosofie. Zo heb ik een presentatie moeten houden over hoe wiskunde goed en slecht bepaald. Het gaat erom hoe je dingen bepaald door the four ways of knowing: Logic, Language, (sense) perception en emotion. Ook kan er gevraagd worden: Als een boom in het bos omvalt, maakt het dan geluid? Hoe weet je dat? Dus het zorgt ervoor dat je de hele tijd onzeker bent over je antwoord. De TOK mini week is hierop dus gebaseerd. Elke dag kregen we lezingen. De eerste dag stond in het teken van ARTS, du hebben we een presentatie gekregen over muziek, theatre en visual arts. De tweede dag ging over onderwijs, er was een lezing en een debat. Ook heb ik hier met 2 andere IFP leerlingen een les moeten geven in mijn TOK klas, dat was erg geslaagd. Het onderwerp van dag drie was Human Sciences, twee economie lezingen en een psychologie lezing, de psychologie lezing vond ik heel interessant. Dan de laatste dag ging niet over een specifiek thema. We hadden hier veel vrije tijd om onze presentaties af te krijgen. Eigenlijk hadden we elke dag al wel vrij veel "vrije tijd" gehad. Het was dan de bedoeling dat we aan de presentatie plannen zouden werken. We moesten op vrijdag namelijk 4 plannen en een volle TOK presentatie inleveren. Het is me gelukt om ze af te krijgen en heb tijdens de "Independent study time" ook veel gekletst.

Verder heb ik in de afgelopen drie weken nog 3 basketbal wedstrijden gehad. De eerste was tegen de Canadian school, en hebben we gewonnen. Twee dagen daarna moesten we basketballen tegen UWCSEA EAST campus, Helaas hadden we die wedstrijd met 1 punt verloren. Maar dat mocht niet baten, want we hadden de halve finale gehaald in onze divisie ( 2de divisie). De halve finale was tegen EAST campus, wij waren namelijk 3de geworden, en EAST 1ste. Helaas hadden we ook deze wedstrijd verloren. Aanstaande donderdag hebben we dus wedstrijd tegen een andere school voor plaats 3 of 4 :) En daarna is het basketbal seizoen helaas afgelopen..

Mijn service wordt ook steeds bijzonderder, zo was er een van de dagen een meisje dat begon te huilen, omdat ze niet daar wilde zijn, ik heb haar getroost, aangemoedigd, een spelletje met haar gespeeld en op het einde zat ze te lachen. Dan zijn er twee andere meisjes, met wie ik elke week praat. Ze zijn 16 en beiden bipolair en praten er heel open over. Het opmerkelijke is dat het ene meisje (D) met de week somberder werd, tot ze afgelopen week helemaal niks meer zei. Met het andere meisje heb ik daarover gepraat, en zei vertelde hoe alles in deze psychiatrische inrichting werkt. Ten eerste had zei al eens een overdosis medicijnen gehad, en daardoor elke keer hoofdpijn. Als je een uitbarsting hebt of iets niet naar de zin van de dokters doet, worden ze aan hun bed vastgebonden. Al hun spullen worden in een kast gestopt en die gaat op slot, ook mogen ze geen boeken in hun kamer, dus ze kunnen nooit lezen voor ze gaan slapen. Iedereen wordt elke seconde geobserveerd en alles wat ze doen wordt opgeschreven. De psycholoog heeft nooit tijd om te praten, en als ze naar haar vragen zegt ze: Ik heb het nu druk, later. De kinderen daar leren niet omgaan met hun probleem, maar krijgen alleen medicijnen. De ouders hebben geen zeggenschap meer. De ouders van D willen haar nu thuis hebben zodat ze elke dag sessies kan hebben met een psycholoog en niet hier in Woodbridge vast hoeft te zitten, maar dat mag niet van de dokters... Het is als een gevangenis daar, je kunt er niet uit. En ze mogen 1 keer per dag op naar buiten, terwijl die plaats echt perfect voor hen zou zijn om even te spelen. Ik vind het echt heel jammer dat dingen zo gaan... Het zou natuurlijk hun beleving kunnen zijn, maar het is nooit leuk om iemand zo verdrietig te zien. Ik ben nu wel heel blij dat ik deze service heb! Ik voel echt dat ik iets voor hen beteken, en dat ze het heel fijn vinden dat wij daar komen, voor afleiding en om met ons te praten!

Ik heb ook nog even heel leuk nieuws te vertellen, Ik ben geselecteerd voor de vredesconferentie in Timor Leste (East Timor). Als ik al eerder heb gezegd, het doel van IFP is een conferentie organiseren in Timor Leste of Sri Lanka, ik ben dus geselecteerd voor Timor Leste. Dat gaat een geweldige ervaring worden, want, afgaand op de verhalen van degenen die vorig jaar zijn gegaan, de leerlingen in Timor Leste vinden het fantastisch dat wij komen.

Verder zit ik in het organisatie team voor International Mother Tongue day. We gaan een hele dag in het teken stellen van verschillende talen. We gaan activiteiten organiseren, dingen vertalen in verschillende talen en alle leerlingen mogen in hun nationale kleding naar school komen :) Dat belooft dus een leuke dag te worden!

Nog een paar leuke gebeurtenissen van de afgelopen weken zijn het feestje van Bente een Grade 12 die bij mij in het basketbal team zit, ze is ook Nederlands. Het enige probleem dat ik verdwaald was geraakt, dus in plaats van 2 bussen en minder dan een uur duurde het 3 uur, 4 bussen en 45 minuten lopen :P Ik ben gisteren naar een Improv show geweest, theater sports, erg leuk. Het is allemaal improviseren, ik heb dus erg gelachen. Ik heb verder nog een aantal films gezien, naar de Japanese en Chinese gardens geweest en 5 van mijn vrienden zijn een week geleden naar Nederland, Den Haag gegaan voor MUN. Ook heb ik mijn tickets naar Cambodja geboekt, de project week staat dus vast! Ik zit nu naast Psychsoc (Pyschology society, praten over psychologie) ook in Medsoc (medicine society) Hier krijgen we informatie over medicijnen studeren en over uitvindingen in de medische wereld.

Nu is het nog 1 week, en dan hebben we een week vakantie voor Chinese Newyear. In deze vakantie gaan Lotte en ik met onze Nederlandse klas naar Java, we hebben een super leuk programma en gaan heel veel dingen zien. Ik kan niet wachten tot het vliegtuig daaraantoe vertrekt :) Maar eerst even de toetsen deze week overleven.

Liefs

  • 02 Februari 2013 - 18:37

    Gea:

    We zijn ontzettend trots op jou xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

De komende twee jaar ga ik mijn VWO in Singapore op UWCSEA (United world college of south east Asia) afmaken. Hier ga ik een blog bijhouden met al mijn belevingen!

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 55272

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 04 Juni 2014

UWCSEA Grade 12

03 Augustus 2012 - 30 November -0001

UWCSEA Grade 11

Landen bezocht: